NB. Dit artikel is onderdeel van onze recente publicatie, de studiegids Duurzaam beleggen door particulieren bij banken 2025.
Vincent Triesschijn is hoofd duurzaam beleggen bij ABN AMRO en houdt zich bezig met het integreren van duurzaamheid in beleggingsbeslissingen, engagement, duurzame investeringen voor klanten en de implementatie van duurzaamheid gerelateerde wet- en regelgeving. Voordat Vincent bij ABN AMRO in functie trad was hij achtereenvolgens werkzaam voor UBS, J.P. Morgan en Van Lanschot Kempen. Vincent behaalde zijn Masterdiploma duurzaamheid aan de Universiteit van Cambridge. Vincent is adviseur voor duurzame start-ups en helpt sociale ondernemingen in contact te komen met talentvolle academici.
Welke trends ziet ABN AMRO momenteel in duurzaam beleggen onder particuliere klanten?
Duurzaam beleggen in Nederland is groter dan ooit. Bij particuliere klanten en met name bij jongere klanten is er hoge groei bij impact beleggen (beleggingen waarbij een specifiek duurzaam doel wordt gesteld dat ook meetbaar moet zijn). Al jaren bezoek ik de jaarlijkse conferentie van het wereldwijde netwerk van impactbeleggers, de “GIIN”. De eerste jaren was dat een klein clubje mensen in de financiële sector en was het onderwerp vooral hoe we impactbeleggen groter kunnen maken. Dit jaar waren er echter 1600 mensen en werd een rapport onthult dat de markt voor impactbeleggen inmiddels 1.5 biljoen Amerikaanse dollars groot is. De grootste uitdaging is dan ook of er wel voldoende impact beleggingsmogelijkheden zijn om aan al deze vraag te voldoen. Ook omdat grote pensioenfondsen, zoals het Nederlandse ABP, miljarden in impactbeleggingen willen steken. Daarnaast is er een risico van “greenwashing” of “impactwashing”, waarbij beleggingen duurzamer gepresenteerd worden dan zij eigenlijk zijn. Vandaar dat wij de impact beleggingsfondsen die wij selecteren voor onze klanten goed monitoren en transparant zijn over de beleggingen van klanten en de impact van de bedrijven of fondsen in de portefeuille. Gelukkig zijn er steeds meer beleggingsmogelijkheden en uiteindelijk is het natuurlijk goed nieuws dat deze markt zo in opkomst is. Media, zoals het FD, schrijven steeds meer over impactbeleggen waardoor er ook meer bekendheid komt bij een groter publiek.
Daarnaast is er soms ook verandering in voorkeuren bij particuliere klanten waarneembaar. De meeste klanten beleggen om een goed financieel beleggingsresultaat te behalen én hebben daarnaast duurzaamheidsvoorkeuren. Op het moment dat financiële resultaten op de korte-termijn tegenvallen zijn er klanten die hun duurzaamheidsvoorkeuren aanpassen om rendementen op de korte-termijn te maximaliseren. Dit is echter een zeer kleine groep klanten, aangezien de meeste klanten op de lange-termijn beleggen. Als bank adviseren we altijd om zowel financiële als niet-financiële overwegingen mee te nemen bij beleggingsbeslissingen en niet in isolatie naar deze onderwerpen te kijken.
Hoe hebben klantvoorkeuren en -verwachtingen zich in de afgelopen jaren ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid?
We komen uit een omgeving waarin duurzaam beleggen niet gereguleerd was. Dat is de afgelopen jaren met een snel tempo veranderd. Inmiddels is er Europese wetgeving die banken en vermogensbeheerders verplicht om duurzaamheidsvoorkeuren van klanten uit te vragen en transparant te rapporteren over de prestaties op gebied van duurzaamheid. Daarmee zijn ook de definities die gebruikt worden meer gestandaardiseerd. Omdat we als onderdeel van de Mifid (“Markets in Financial Instruments Directive”) uitvraag doen naar duurzaamheidsvoorkeuren bij alle vermogensbeheer klanten en klanten die wij adviseren, krijgen we een steeds beter beeld van de specifieke voorkeuren en verwachtingen van klanten als het graat om duurzaamheid.
Wat duidelijk wordt op basis van de klantvoorkeuren is dat sommige klanten graag willen beleggen voor financieel gewin én duurzame doelen willen bereiken. Dit zijn de klanten die voor impactbeleggen kiezen. Andere klanten hebben minder expliciete duurzame doelen maar willen duurzaamheidsrisico’s wel minimaliseren. Dit zijn de klanten die voor de “ESG Gevorderden” kiezen. Er zijn ook klanten die duurzaamheid minder belangrijk vinden, maar wel willen dat duurzaamheidsrisico wordt meegewogen in beslissingen als dit financieel aantoonbaar is. Deze klanten kiezen veelal voor “Starters”, bedrijven die zich voorbereiden om (deels) duurzamer te worden maar dat nog niet zijn. Er zijn ook klanten die initieel geen ESG willen. Echter als zij horen dat duurzaamheidsrisico’s ook financiële risico’s zijn willen ze toch meestal dat wij dit meenemen in het mandaat.
Hoe ervaart ABN AMRO de huidige SFDR-regelgeving, zowel intern als vanuit het perspectief van de klant?
En het is logisch dat klanten verwachten dat ze meer inzicht krijgen in de duurzaamheid van beleggingen. Temeer omdat ze ook expliciet zijn over hun voorkeuren en verwachtingen. De Sustainable Finance Disclosure Regulation (“SFDR”) en de daaruit voortkomende transparantie van duurzaamheidinformatie voor beleggers is daarom een goede ontwikkeling. De SFDR is de drijfveer achter de verbeterde informatie van aanbieders van beleggingen over de duurzaamheid van de beleggingen. Dit stelt beleggers in staat om op basis van betere en vergelijkbare informatie beleggingsbeslissingen te nemen. Die informatie is niet alleen van groot belang voor klanten, maar ook voor de ontwikkelingen van de markt voor duurzame beleggingen. Tegelijkertijd is die informatie voor particuliere beleggers niet altijd makkelijk te begrijpen. We doen daarom ons best om onze klanten ook te voorzien van informatie via onze website en via reguliere klantcommunicatie.
De implementatie van de SFDR is voor ons, net als voor veel andere banken, een ingewikkelde klus geweest, maar heeft ons ook waardevolle inzichten gegeven en ons in de gelegenheid gesteld stil te staan bij onze drijfveren en overwegingen die ten grondslag liggen aan ons productaanbod. Ook blijven we leren van nieuwe rapporten en bevindingen van toezichthouders, waarin weer duidelijker richting wordt gegeven aan de verwachtingen voor duurzaamheidsinformatie. Zoals de ESMA “Fund Name Guidelines”, die nuttige inzichten heeft gegeven die we meenemen in de ontwikkelingen van ons aanbod.
De verwachtingen rondom de duurzaamheid in beleggingsproducten en diensten zijn nog volop in beweging. Dit maakt het ook ingewikkeld voor ons als bank. Want hoewel we volop ontwikkelingen verwachten op het gebied van regelgeving, bijvoorbeeld met de geplande herziening van de SFDR, is de marktbrede implementatie van de SFDR tegelijkertijd nog niet volwassen. Zo blijven we als een van de lastigste uitdagingen zien dat, hoewel de beschikbaarheid en kwaliteit toe blijft nemen, het verkrijgen van goede en betrouwbare data nog steeds niet makkelijk is en daardoor, met name, concrete getallen in sommige gevallen summier blijven.
Welke uitdagingen of kansen komen voort uit de SFDR in de context van particuliere beleggers?
Het is een enorme uitdaging om beleggingen te vinden die impactvol zijn én bij de risicoverwachting van onze klanten passen. De lat is écht een stuk hoger komen te liggen de afgelopen jaren omdat klanten meer expliciet zijn over hun verwachtingen. Gelukkig zijn er steeds meer impact beleggingen waar we uit kunnen kiezen en hebben we ook steeds meer duurzaamheidsdata tot onze beschikking. Veel data is nog niet beschikbaar, gedateerd, incompleet en soms zelfs incorrect. Wat daarbij helpt is de Europese Corporate Sustainability Reporting Disclosure, de “CSRD”. Steeds meer bedrijven moeten rapporteren over hun duurzaamheidsrisico’s en in welke mate zij het milieu beïnvloeden, bijvoorbeeld door de uitstoot van broeikasgassen en watergebruik. Deze informatie kunnen wij goed gebruiken in de rapportages naar beleggers en helpt ons ook om beleggingen te selecteren die passend zijn vanuit de duurzaamheidsvoorkeuren die we bij klanten uitgevraagd hebben. Maar het blijft nog uitdagend op dit moment omdat CSRD nog niet volledig geïmplementeerd is, maar wij al wel met de rapportageverplichtingen te maken hebben.
Een positieve ontwikkeling is dat er een meer gelijk speelveld is in Europa. Het is voor onze klanten makkelijker om duurzame beleggingsdiensten te vergelijken omdat de definities meer geharmoniseerd zijn en er meer transparantie is. Daarnaast is er bij bedrijven, fondsbeheerders en beleggers écht veel meer aandacht voor duurzaamheid. Sommige marktpartijen klagen over de vele regels op gebied van duurzaamheid, maar dat is ook een signaal dat er dingen veranderen. En dat is broodnodig.
Welke thema’s – bijvoorbeeld klimaat, biodiversiteit, sociale gelijkheid – spreken particuliere klanten het meest aan binnen duurzaam beleggen?
Naast de Mifid duurzaamheid uitvraag doen we ook veel onderzoek onder klanten naar de duurzaamheidsonderwerpen die klanten aanspreken. Met meer dan 5 miljoen klanten hebben we ook een variëteit aan onderwerpen die klanten belangrijk vinden. Gezondheid, armoede, klimaat en biodiversiteit zijn bijvoorbeeld veelgenoemde onderwerpen, vooral in relatie tot ontwikkelingslanden. Daarnaast worden er onderwerpen genoemd die meer specifiek zijn voor ontwikkelde landen, zoals betaalbare woningen. Eigenlijk komen alle onderwerpen zoals deze gedefinieerd zijn in de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, de “SDGs”, aan bod. Dit is een raamwerk dat wereldwijd erkend wordt en daarom goed aansluit op de beleggingsportefeuilles met beleggingen overal ter wereld.
Vandaar dat we besloten hebben om ons op alle SDGs te richten en dit raamwerk van de Verenigde Naties te gebruiken. Op basis van de duurzame doelen selecteren we beleggingen, bepalen we welke veranderingen we willen bereiken en stellen we concrete “impact doelen”. Een veel voorkomend voorbeeld is het reduceren van broeikasgassen, het vergroten van groene omzet of investeringen of het verbeteren van condities in de aanvoerketen van het bedrijf. Bij elk bedrijf zijn er wel aandachtspunten, zelfs als ze in de basis inzetten op duurzame bedrijfsvoering.
Welke ontwikkelingen verwacht ABN AMRO op het gebied van duurzaam beleggen de komende jaren?
Duurzaam beleggen blijft een markt in ontwikkeling als het gaat om regelgeving, maar ook qua duurzaamheidsvoorkeuren bij klanten. Ondanks aandacht voor duurzaamheid blijft financieel rendement bovenaan staan bij de meeste klanten. Het is voor ons als bank dus belangrijk om zowel de financiële voorkeuren als de duurzaamheidsvoorkeuren in acht te nemen. De beleggingsresultaten van ESG en impactbeleggen zullen dus een belangrijke factor zijn in de ontwikkelingen de komende jaren. En het blijft voor ons belangrijk om transparant te zijn en verwachtingen van klanten goed te managen.
We verwachten steeds meer vraag en aanbod als het gaat om impactbeleggen. Het feit dat ook pensioenfondsen en verzekeraars actief zijn op deze markt zal voor verdere groei en mogelijkheden gaan zorgen. Daarnaast zijn er ook steeds meer maatschappelijke uitdagingen, dus ook het palet aan duurzaamheidsthema’s zal verder groeien. Er is een duidelijke rol voor de financiële sector en die zal alleen maar groter worden wat ons betreft.
‘Last but not least’ zien we dat onze jongere klanten in toenemende mate interesse tonen in impactbeleggen. Waar sommige oudere klanten langzaam beleggingsportefeuilles aanpassen op basis van hun duurzaamheidsvoorkeuren zien we dat jongere klanten vaak vanaf het begin kiezen voor impactbeleggen. Omdat onze jongere klanten ouder en steeds welvarender worden zal dat ook leiden tot een groei in duurzaam beleggen.
Zijn er nieuwe producten of initiatieven in ontwikkeling om in te spelen op de groeiende vraag naar thematisch impactbeleggen?
Met ons impactmandaat zijn we goed gepositioneerd als het gaat om de groei van impactbeleggen. In dit mandaat zitten zowel publieke (vaak beursgenoteerde) als private (niet beursgenoteerde) beleggingen. Omdat sommige klanten hun allocatie naar private beleggingen willen vergroten zullen wij, voor klanten waarbij dit financieel passend is, additionele mogelijkheden bieden om naar ESG en impact fondsen te beleggen in bijvoorbeeld private equity en private debt. Daarnaast zullen we steeds meer impactfondsen toevoegen aan ons belegbare universum en zal de keuze en diversificatie steeds groter worden. Mede hierdoor zullen impactbeleggingen steeds meer mainstream worden.