HUMAN webinar

  • Datum: 13/12/2021
  • Tijd: 10:00 - 12:00
  • Locatie: Online vanuit studio EY

NB. De voertaal van dit event is Engels

HUMAN Webinar – Upholding human rights in supply chains in times of crisis

HUMAN, een samenwerkingsverband van EY, Sustainalize/ERM, CNV International en de VBDO, organiseert op 13 december 2021 haar jaarlijkse multi-stakeholderbijeenkomst met betrekking tot mensenrechten. Ook dit jaar wil de organisatie haar impact verder vergroten en ondersteuning bieden bij het vertalen van de ambities van de UNGP’s. We zoomen in op de impact van crises op mensenrechten en due diligence in toeleveringsketens.

De pandemie heeft een impact op iedereen, inclusief gezondheid, werk, privacy, vrijheden en nog veel meer fundamentele zaken die zo belangrijk zijn voor mensenrechten. Ze heeft kwetsbaarheden in ketens blootgelegd met verstrekkende gevolgen voor bedrijven en hun stakeholders. Hierdoor worden medewerkers in de keten hard geraakt, onder meer door opgeschorte cao’s, langere werktijden, lagere lonen en onzekere tijden voor dagloners. Sommige effecten zijn duidelijk zichtbaar, andere niet. We zullen de nieuwe en verborgen risico’s moeten begrijpen en identificeren.

Hoe ga je hier als bedrijf of belegger, maar ook als overheid het beste mee om? Welke verantwoordelijkheden heb je en welke oplossingen zijn er? Bij HUMAN 2021 willen we samenwerken om antwoorden te vinden door middel van dialoog.

Programma

Digitale inloop – 09:45-10:00

Plenair 10:00-10:45

  • Introductie door Angelique Laskewitz (VBDO) – het doel van HUMAN als een multi-stakeholder platform en de noodzaak van onze missie;
  • Anne Wehkamp (CNV International) – Update over EU/NL due diligence wet- en regelgeving – wat zijn de laatste ontwikkelingen en wat kunnen we verwachten?
  • Jan Niewold (EY) – oorsprong van mensenrechten bij bedrijven, van toen tot nu;
  • Marina d’Engelbronner (ERM) – Management cycle and UNGP – waar zitten de pijnpunten in crisistijd?
Coffee break – 5 minutes
Breakouts 10:50-11:30
Breakout 1 – ERM & EY – waar zitten en wat zijn de verantwoordelijkheden van een bedrijf in de keten en hoe kom je daarachter?

Breakout 2 –  CNV International – een casus gerelateerd aan de COVID-19 crisis situatie. Hoe ga je als stakeholder om met dergelijke problematiek en wat zijn mogelijke oplossingen (voorbeeld van RBC covenanten)

Breakout 3 – VBDO – innovatieve oplossingen van bedrijven voor preventie en transparantie in tijden van crisis (twee voorbeelden van bedrijven, n.t.b.)

Panelgesprek – 11:30-12:00
Plenaire reflectie op de uitkomsten van de drie breakoutsessies met een speciale gast – focus ligt bij barrières en oplossingen voor het in naleven van mensenrechten tijdens crises in mondiale leveringsketens.

Afsluiting

Angelique Laskewitz (VBDO) – afsluiting.

Aanmelden

Bij de registratie voor dit event, geeft u direct aan bij welke breakout sessie u aanwezig wilt zijn. U bent daarmee ook aangemeld voor het plenaire gedeelte van de webinar en ontavngt t.z.t. van ons de videolink voor deelname:

AANMELDEN VOOR DE WEBINAR + BREAKOUT SESSIE 1

AANMELDEN VOOR DE WEBINAR + BREAKOUT SESSIE 2

AANMELDEN VOOR DE WEBINAR + BREAKOUT SESSIE 3